Pinnen skrev:Har du kvar routern?
Håller på och jagar en trådlös men vart lite tveksam på denna då folk öst ganska mycket skit över den i sina privata recensioner.
Visserligen var många gamla så de kanske har ordnat upp sig med alla uppdateringar under tiden som gått.
Min fråga är iaf om du stött på mycket patrull med den, tex hängningar, tappade trådlösa enhter etc.
För att vara ärlig så var det blandat, och slutligen blev det en ren prisfråga för mig:
När vi bodde kvar i vårt hus med närmaste grannen typ 30 meter borta så var det inget problem med trådlöst nätverk, och då körde vi med routern och 2 stycken nätverkskort som ovan beskrivits (alltså ett g-standard nätverk på max 54 kbit/s).
Men efter vi flyttat i ett hus med många lägenheter och många andra trådlösa nätverk fungerade det inte längre så bra. Det var ok mellan routern och clienterna som var inom synhåll, men så fort det gick genom väggarna verkade de andra nätverk i huset störa och det blev strul. Jag misstänkte redan då att problemen skulle försvinna med ett renodlat n-standard nätverk, men nätverkskorten från Netgear var inte de billigaste ... och vi hade emellertiden 5 klienter ... suck
Jag satsade då på en Belkin router (med 2 stycken nätverkskort) och det funkade bra mellan de 3, men inte alls bra för de resterande klienterna som körde på g-standarden (de bytte t o m ner till b-standard då och då).
Sedan bytte vi ut de resterande g-korten mot n-kort och det fungerar numera kanon!
Facit: Bor du ensam nånstans eller har du routern och datorn nära varann utan vägg imallan så går det bra även med billiga g-kort.
Har du grannar med nätverk OCH väggar imellan: Köp ett n-kort! Det är inte bara hastigheten utan även kvaliten i förbindelsen som skyljer!
Nu har jag inte testat Netgear routern ihop med ett n-kort, men jag är ganska säker på att det är samma sak där.
Routern hade i början ett problem med leasetiden av ip-adressen, men det är åtgärdat med senaste firmvararan (som finns inspelat).
Du kan även låna routern först och se om det fungerar för dig.